Skříňové kabinetní křídlo Irmler, r. v. 1825
technická rarita - vídeňská mechanika ve svislém nástroji
První svislé nástroje jsou připisovány Christianu Ernstu Friederici. Od jeho nástrojů z poloviny 18. stol. k dnešnímu pianinu bylo ještě daleko. Jeho první svislé nástroje měly nevyužitý prostor pod klávesnicí. Další slavní výrobci se pokouší o různé konstrukce, které měly uspokojit požadavky na kvalitní zvuk a prodlužují rezonanční desku a basové struny pod rovinu klaviatury. Jedním z výrobců z této doby je i firma Irmler.
Johann Gottlieb Irmler v roce 1818 postavil v Lipsku svůj první stolový klavír. V roce 1856 ve firmě pracovalo 51 zaměstnanců. Úspěchy dokumentují ocenění z výstav. V roce 1842 vynalezl Irmler novou opakovací mechaniku křídla, která dovolovala rychlejší repetici ve srovnání s nástroji tehdejší doby. Jeho práce byla oceněna saským králem, který mu udělil Královskou zlatou medaili. Jeho synové pokračují ve výrobě, dnes společnost vystupuje pod názvem Irmler GmbH.
Tento nástroj z ranného období firmy Irmler je postaven ve formě vzpřímeného vídeňského křídla. Jedná se o unikátní technické řešení, neboť je použita vídeňská mechanika upravená pro svislou polohu rezonační desky a strunový potah.
Při úderu na lomenou klávesu se kladívko umístěné na svislé části klávesy zachytí zadním koncem (zobáčkem) za vypouštěč a je vymrštěno proti struně. Vypouštěč vyklouzne v nastaveném okamžiku a kladívko se po úderu do struny zachytí o chytač. Po uvolnění klávesy pružina vrací kladívko do výchozí polohy.
Jsou známy pouze dva další nástroje tohoto typu.
Skříň nástroje je v nádherném empírovém stylu s jemnými bronzy.
Nástroj byl podle nalezených údajů prodán, případně opraven, v obchodě s hudebními nástroji Joseph Gecker Wachtstrasse 15, Lipsko. Dle dalších údajů kupuje tento nástroj kolem roku 1900 v hudebním obchodě Buchholz & Diebel ve Vídni rodina z Frankfurtu, ve které byl nástroj po několik generací a od níž jsme nástroj koupili my.
Nástroj je hratelný - byl restaurován cca před 50 lety předchozím majitelem. Což je značná doba, takže funkce Janičarských pedálů není zcela dokonalá.
- rozsah: F1-f4
- ladění: 415Hz
- pedály: čtyři - Forte, dva Janičarské (fagotefekt a cemballoefekt), Una Chorda - posunutí klaviatury
- nástroj je hratelný